Anvisning felanmälan

FELANMÄLAN, SKADOR OCH ANDRA PROBLEM

BRF Eklanda Södra Äng har tecknat ett avtal med Optimal Service. Baserat på detta avtal kan alla våra medlemmar använda Optimal Service som en enda kanal för att utföra underhålls- och reparationsarbeten av olika slag.

Ärenden som faller under BRF ansvar enligt ansvarsfördelningsdokumentet kommer BRF att stå för, övriga ärenden står BRH för. 

Vid problem med fjärrvärmecentral, BRF har ett Trygghetsavtal med Mölndals Energi som används först.

 

FELANMÄLAN (OPTIMAL SERVICE):

Felanmälan hos Optimal Service görs via deras hemsida.

Vid övriga ärenden mellan 08:00-16:00 vardagar: Tel nr: 010-188 98 11

Jour vid akuta ärenden vardagar efter 16:00 och helger: Tel nr: 072-999 40 00
Vid kontakt med Optimal Jour uppges:

  • Namn/telefonnummer/kontaktperson
  • Adress
  • Beskrivning av problemet


Ansvarig förvaltare:
Philip Lönn

072-899 35 05


FJÄRRVÄRMECENTRAL FELANMÄLAN (MÖLNDALS ENERGI)

Eventuella fjärrvärmecentral fel kan anmälas genom att ringa Mölndals energi sedan  med kopia till 

Mölndals Energi utför felavhjälpning på helgfri vardag mellan klockan 07.00 och 15.30, dock inte på midsommar-, jul- och nyårsafton.

Om åtgärd ligger utanför Trygghetsavtal, styrelsen borde konsulteras omgående. Mer info finns i infoblad och ansvarsgränser dokument.

 

 

Från tidigare protokoll har vi följande:

  • Vid behov av reparationer skall alla frågor först tas upp med styrelsen innan man själv kallar in en hantverkare. Styrelsen kommer i allmänhet inte att betala räkningar för utgifter som uppkommit utan att vi har godkänt åtgärden. Just nu har vi avtal med MBA för allt underhåll (se övan). allt underhåll.

  • Värmecentraler: vi har ett avtal med Mölndal Energi för en årlig besiktning för att upptäcka och åtgärda problem. Vid akuta problem kontakta styrelsen.

  • Takpannor: kontakta styrelsen så att vi kan reda ut, möjligen efter att ha samlat ihop åtgärder för flera hus som behöver lagas.

  • Innerdörrar: vanliga och tillvalsdörrar hade en garantitid på två år, men får nu ersättas av medlemmarna själva.

  • Ytterdörrar: hade en produktionsgaranti på två år, som nu ej längre gäller. Assa erbjöd ett tag gratis skyddsbleck för att göra låsen svårare att forcera, men detta gäller inte längre. Justeringar och skönhetsfel på dörrar är enskilda medlemmars ansvar och utbyte av dörrar skall ingå i underhållsplanen.

  • Duschslang - Gränsdragning, stadgeparagraf 32 (jmfr boendepärm)

  • Styrelsen har fått in en förfrågan om föreningen ersätter ett fäste till en duschslang. Detta är inte uppenbart enligt våra stadgar, men antyds i den boendepärm som Skanska har delat ut till alla bostadsrätter. Tanken är att föreningen skall ansvara för sådant som kan ge vattenläckage och inkluderar att vi bör göra en årlig besiktning av alla värmeskåp. Vi beslutar att föreningen ansvarar för ledningar fram till och med kranen, men inget därefter, tex fäste, duschslang, munstycke.

  • Brandsäkerhet: Under brandinformationen 20081201 framkom det att bostadsrättsföreningar skall ha en brandansvarig. Efter efterforskningar har det nu blivit klart att det till stora delar är så att varje enskild medlem ansvarar för brandsäkerheten i sin respektive lägenhet. styrelsen har dock ett övergripande ansvar att informera om regler, se till framkomligheten för brandbilar etc. och att begränsa tillbyggnader som kan minska brandsäkerheten m.m. Styrelsen rekommenderar att man inskaffar en brandsläckare samt ser till att ha laddade batterier i sina brandvarnare.